Helicobacter Pylori (helikobakter pilori)  mideye yerleşen ve tedavi edilmediği takdirde ömür boyu kalan, kronik bir enfeksiyondur. Dünyada ve ülkemizde çok yaygındır. Gastrit, mide ülseri, duodenum ülseri ve mide kanserinin en önemli nedenidir. Diğer bakterilere kıyasla tedavisi güçtür, antibiyotik ve mide ilaçlarından oluşan üçlü veya dörtlü kombinasyon tedavilerinin çok düzenli bir şekilde kullanılmasını gerektirir.

Helicobacter pylori bulaştığı herkeste gastrit adı verilen mide iltihabına neden olur ama çok uzun yıllar boyunca belirti vermeden sessiz seyreder. Dolayısıyla çoğunlukla ileri yaşlarda ve geç dönemlerde tanı konur. Bu durumda bu kadar gecikmiş olarak tanı alan Helicobacter pylori gastriti tedavisinin mide kanserini önlemede gerçekten bir yararı olup olmadığı sorusu gündeme geliyor.

Bu sorunun cevabını bulmaya çalışan araştırmacılar İsveç’te Helicobacter pylori gastriti tedavisi alan 95000 hastayı 7.5 yıla kadar takip etmişler. Tedavisi başarılı olanlarda özellikle 5. yıldan sonra mide kanseri görülme sıklığının belirgin olarak azaldığını gözlemlemişler. Bu araştırmada başarısızlık nedeniyle bir kaç kez tedavi edilenlerde riskin diğerlerine göre daha yüksek olduğu belirtiliyor.

Helicobacter pylori gastriti ve mide kanseri sıklığının bizim ülkemize göre çok daha düşük olduğu batılı bir ülkede bile tedavinin bu denli etkin olabilmesi önemlidir. Buradan Helicobacter pylori tedavisinin çok önemli olduğu, özellikle ilk tedavinin çok iyi yapılmasının ne kadar önemli olduğu anlaşılıyor.

Kaynak araştırma makalesinin orijinal metnine aşağıdaki bağlantıdan ulaşılabilir.

Helicobacter pylori eradication treatment and the risk of gastric adenocarcinoma in a Western population. Eva Doorakkers, Jesper Lagergren, Lars Engstrand, Nele Brusselaers. Gut 2017